cz | eng

Klasická tisková zpráva je už dead?

V posledních letech se objevují čím dál častěji názory, že tisková zpráva je přežitkem. Stále více se komunikace posouvá do světa digitálu a spousta firem a agentur klasickou tištěnou podobu tiskové zprávy používá jen zřídka a někteří ji vypouští z PR strategií úplně. Je tedy důležité položit si dvě důležité otázky: Jak se TZ proměnila a je opravdu mrtvým komunikačním nástrojem? 

Nejčastěji vyčítaným faktem je velikost tradiční tiskové zprávy, která limituje nejen novináře, ale také čtenáře, kteří chtějí rychle informace nejen přijímat, ale i s nimi pracovat. Mariane Salzman, CEO v Havas PR pro Severní Ameriku, se například ptá, kdo má v dnešní době čas číst tiskové zprávy jednostránkového formátu? Podle ní se dnes musí značky a nápady prodávat ve 140 znacích s výstižným a vševypovídajícím hashtagem. Tím naráží na rozvoj sociálních sítí, které se stále rozvíjejí a začínají přebírat hlavní roli v komunikaci firem.

Překvapivý fakt na scénu přinesla PR konzultantka a spisovatelka Michelle Garrett, která před dvěma lety přiznala, že samotní editoři doslova vyžadují tiskové zprávy od svých klientů. Nicméně je nepoužívali dále klasickou formou do tištěných médií, ale stavěli na nich své komunikační příběhy na sociálních sítích a v online médiích, kde pomocí užití klíčových slov zajistili značkám vyšší čísla ve vyhledávačích a návštěvnostech. Sama závěrem uvádí, že tisková zpráva určitě mrtvá není, jen se mění její způsob a místo použití.

John Hall, Co-founder a CEO v  Influence & Co., se zaměřuje na šíření tiskových zpráv nebo PR sdělení obecně. Podle něj je již dávno ze hry klasické oslovování novinářů a užívání medialistů. Naopak je důležité vytvořit potřebu zájmu o naše informace. Tedy kdy novináři sami kontaktují společnosti, případně jejich PR oddělení za účelem získání exkluzivní informace. Proto doporučuje komunikovat s lídry v oboru a dalšími influencery, kteří přitáhnou pozornost médií. Je nutné zmínit, že se zaobírá spíše online PR a tištěná média příliš neřeší.

Samozřejmě jsou oblasti, kde tento postup není nejvhodnějším a své výsledky nepřinese. Určité cílové skupiny jsou tištěnými médii a klasickými zprávami zaměřovány velmi dobře a svůj záměr plní. Vhodnou komunikaci s novináři a samotnými distributory zpráv popisuje Mike Butcher, hlavní editor Tech Crunch. Tvrdí, že novináři jsou zahlcováni zprávami a mají velmi málo času na jejich selekci. Proto doporučuje komunikovat konkrétně a rychle, abychom ušetřili jejich čas a získali si jejich pozornost. Jakmile si zprávu novinář přečte a zaujme jej obsah, zbývá jen kousek k publikaci.

Všechny zmíněné postoje ovšem nevyvrací a nezatracují tvorbu klasických tiskových zpráv. Můžeme přejmenovat tiskové zprávy nějakým atraktívním buzz word, přesto však zůstane hlavním komunikačním nástrojem mezi dvěma stranami, kde na jedné jsou agentury, organizátoři eventů, festivalů, tisková oddělení politiků, PR manažeři a další.  A na druhé jsou redaktoři všech typů online i tištěných médií jako rozhlas, TV, deníky, týdeníky, magazíny a jiné. Nejen z výše uvedených teorií, ale i naší praxe vyplývá, že kvalitní a pravdivý obsah, individuální přístup a kreativita jsou tajemství každé úspěšné agentury. Tisková zpráva se samozřejmě mění s časem obsahově i stylově. Celý vývoj jde ruku v ruce s trendy ve společnosti, která se stále zrychluje, a lidé jsou doslova zasypáni informacemi ze všech stran. Vidíme, že čím dál více klientů má zájem o online PR, ale zároveň se rádi vidí na stránkách prestižních tištěných titulů. Vyvodit obecné tvrzení či definici je dosti složité, neboť každý má jiné požadavky a potřeby. Důležité je zvolit správnou strategii, určit vhodné komunikační kanály a vytvořit kvalitní obsah. Tisková zpráva, neboli „TéZetko“, tiskovka, Press release, press information, avízo nebo save the date, jako komunikační forma už možná není trendem dnešní doby, ale stále svou funkci při vhodném užití plní a plnit bude. Možná se mu bude říkat jinak, ale jeho podstata zůstane stejná. Jaké slovo pro tiskovku používáte Vy?

<< zpět na seznam